Koolieelik

Vahvaid seltskonnamänge lastele

  • Jäätunud hernekotid

Vajalikud esemed: igale lapsele hernekotike
Mida õpetab: tasakaalu hoidmist, empaatiat ja abivalmidust kaaslaste suhtes
Igale lapsele antakse hernekotike, mille nad asetavad oma pealaele. Mängijad kuulavad täiskasvanu käsklusi ja püüavad neid täita, hoides pead tasakaalus, nii et hernekotike püsib seal ilma käte abita. Täiskasvanu võib anda nt selliseid ülesandeid: hüppa ühel jalal, jookse tagurpidi, istu põrandale, lonka, hüple, keeruta, tee kükke, tantsi jne. Kui mõnel lapsel kukub hernekott maha, on ta “külmunud” ehk “jäätunud”. Ta peab jääma tardunult seisma nii kauaks, kuni keegi kaasmängijast ta “üles sulatab”, pannes mahakukkunud hernekoti talle pähe tagasi. Abistamise hetkel võib ta ise oma kotist kinni hoida. Väikestele lastele piisab kõnnist, plaksutamisest või ringis jalutamisest.

  • Ketikull

Mängu alustatakse nagu tavalist kulli, aga kulliks löödud liituvad käest kinni võttes ketiks, ükskõik kummale poole keti otsa. Vaid äärmised võivad lüüa teisi kulliks, oma vaba käega.  Ketikull arendab liikumiskiirust ja annab võimaluse lastel oma energiat rõõmsalt kulutada.

  • Mõõgavõitlus

Vajalikud esemed: igale mängijale lusikas,papptaldrik ja õhupall
Mida õpetab: arendab tasakaalu ja koordinatsiooni,vahendite käsitsemist, rütmilist liikumist, vähendab agressivsust
Mõõgavõitlejatel on mõõga asemel lusikad paremas käes. Vasakus käes hoiavad papptaldrikut, mille peal seisab täispuhutud õhupall. Mõõgavõitluse ajal peavad mõõgavõitlejad säilitama oma keha valitsemise ja tasakaalu, et õhupall taldrikult maha ei kukuks. Kellel õhupall kukub, on kaotaja.

  • Naeru juhtimine suhkrutükiga

Vajalikud esemed: igale mängijale 2 suhkrutükki, fotoaparaat
Mida õpetab: Positiivsust, naerma iseenda üle ja annab hea enesetunde
Igale osavõtjale jagada paar suhkrutükki. Paremini sobivad väikesed valged suhkrutükid, mida saab osta igast toidupoest. Juhendaja palub igal osalejal ehitada suhkrutükkidest uued esihambad nii, et suhkrutükid pannakse ülemiste hammaste ja ülahuule vahele uuteks hammasteks. Uute hammastega naeratatakse hetkeks teistele osalejatele. Naeratajate naljakad näod ajavad kiiresti naerma. Lõbus on neid lustakaid nägusid jäädvustada  pildile ning edaspidigi pilte vaadates loob see positiivse tunde ja toob naeru näole.

  • Kuningas
Vajalikud esemed: igale lapsele sall silmade sidumiseks
Mida õpetab: seotud silmadega liikumist ja tajuda võimalikke tekkivaid ohte
Juhendaja valib ühe lapse kuningaks (võib ka printsessiks indiaanlaseks, piraadiks vms) nii, et teised ei tea, kes see on. Kogu rühm liigub seotud silmadega ettevaatlikult mänguplatsil ringi. Kui keegi põrkab teisega kokku, küsib ta : “Kuningas?” Vastaspool vastab samuti “Kuningas!”, kuigi ta ei ole kuningas. Tõelisel kuningal tuleb vaikida, kui talle see küsimus esitatakse. Ta ei või öelda ühtegi sõna. Õnnelik otsija liitub  käest kinni võttes kuningaga ja muutub ka ise kuningaks. Nüüd ei tohi ka tema enam rääkida, vaid peab vaikima. Kuningakett pikeneb nii kogu aeg. Mäng lõpeb siis kui kõik on selle ketiga liitunud.

  • Lumehelbeke
Vajalikud esemed: valge suleke või vatitupsuke
Mida õpetab: märkama ja hindama teise inimese väärtusi
Lapsed istuvad põrandal ringis. Keskel on lumehelbeks väike suleke või vatitükike. Lapsed puhuvad seda kordamööda ja vaatavad, kelle juurde lumehelbeke langeb. Lumehelbekest puhunud laps peab kohe mõtlema midagi positiivset sellest, kelle juurde helbeke langes ja seda talle ja ütlema.

Kasutatud kirjandus: Lahe koolitund-Mängude kogumik I kooliastme 1.klassile/ Liilia Erik

2 kommentaari

  1. Lisan veel ühe seltskonna/lastesünnipäeva mängu : Näiteks on 10 last siis ostad 10 pisikest asja(pulgakommid,helkurid,mudelautod jne igast asju) Seod need paelaga nööri külge ja laps peab silmad kinni seotult kääridega endale midagi lõikama.Vajalik täiskasvanute järelvalve loomulikult!

Write A Comment