Sünnitus

Tugiisikuna sünnitusel abiks

Jalutamine kiirendab sünnituse kulgu umbes 30 protsendi võrra.

Tulevase isana saad sa sünnituse ajal rohkem ära teha kui lihtsalt istuda ja tuhude vahesid arvutada, samas kui sinu partner kogu raske töö ära teeb. Siin on mõned aegumatud soovitused, mida järgides aitad oma partnerit.
1. Kontrolli, kas ta on lõdvestunud. Kõige parem viis sünnitust väga valulikuks muuta, on tuhude ajal pingesse tõmbuda. Aita tal täielikult lõdvestuda – mitte lihtsalt paigal lesida, vaid kõik oma lihased pingetest vabastada. Lase tal keskenduda jalgade lõdevstamisele, samal ajal kui sina neid masseerid. Liigu mööda keha ülespoole – jalad, puusad, kõht, selg, õlad, kael, käed ja nägu. Kui seda raseduse ajal harjutad, saad ka sünnituse ajal paremini hakkama.
2. Jaluta temaga ringi. Jalutamine kiirendab sünnituse kulgu umbes 30 protsendi võrra. Ära lase tal liiga vara voodisse jääda, vaid aita tal jalgel püsida ja võimalikult kaua ringi liikuda.
3. Aita tal asendeid vahetada. Sünnitusteedesse liikudes keerab beebi ennast ringi. Ema peaks samuti liikuma. Väga tugevate tuhude puhul ei ole liigutamine enam mugav, seega peaksid aitama tal tuhude vahel asendit muuta. Abi võib olla sirgelt istumisest, seismisest, neljakäpukil olemisest (suurepärane seljavalu vastu), põlvitamisest või seinale toetumisest. Jäta voodi selleks puhuks, kui ta ära peaks väsima.
4. Masseeri tema õlgu, käsi ja jalgu.
5. Suru. Kui partneri selg teeb valu, ootab sind ees kõva trenn. Valu võib kaduda, kui surud oma rusika tugevalt vastu tema alaselga. Õige koha leidmiseks pead võibolla natuke aega katsetama. Pead väga kõvasti vajutama ja alustama enne kui tuhud algavad. Kui oled õige koha leidnud, tee sinna markeriga täpp, et selle vajadusel kohe üles leiaksid.
6. Mudi teda. Mudimine on kergem kui masseerimine, kuigi mitte nii kerge, et muutuks häirivaks. Mudi tema käsi, jalgu, selga, nägu ja pead. Kerge valu vähendava stimuleerimise alla käib ka juuste kammimine ja selja kratsimine.
7. Tee talle sooja vanni. Vett on nimatatud „Emakese Looduse epiduraaliks“. See aitab sünnitaval naisel lõdvestuda ja tuhudest tingitud valu vähendada. Vannivesi peaks olema soe, kuid mitte kuum. Kui looteveed on juba puhkenud, vii ta dushi alla. Tihti on haiglate duššikabiinid varustatud istekohaga. Võta igaks juhuks oma ujumispüksid kaasa, võibolla tahab ta sind ka dušši alla!
8. Proovi kuuma ja külma kompressi. Leota räktikut soojas vees ja suru see tuhude ajal tema valutavale seljale. Presside ja sünnitamise ajaks võid asetada tema laubale külma rätiku.
9. Kontrolli, et ta piisavalt jooks. Dehüdratsioon vaid vähendab tema keha võimekust. Kui haiglas ei lubata tal vett juua, anna jääkuubikuid. Alternatiiviks on ka jääpulgad või lusikatäis mett, mis annab lisaenergiat.
10. Kontrolli, et ta nälja korral sööks. Sünnituse ajal on söök viimane asi, millele ta mõtleb, kuid kuni sünnitus pole veel alanud, toida teda energiarikka toidu, nt leiva ja maisihelvestega. Lase tal süüa vahetult enne haiglasse minekut, kuna seal ei anta süüa enne kui beebi on sündinud.
11. Tegele telefonikõnedega. Kui ämm helistab ja uurib olukorra kohta, on sinu asi temaga suhelda.
12. Sõida ettevaatlikult. Naist haiglasse sõidutades allu kõigile kiirusepiirangutele. Sul on piisavalt aega … loodetavasti.
13. Hoia üleval head tuju. Haigla pole nagu kodu. See on kohandatud hädaolukorraks ja ebatavaliste situatsioonidega tegelemiseks – seda on märgata igal sammul. Mõned sünnitavad emad tõmbuvad pingesse juba ainuüksi haigla enese pärast. Aita tal juglus tagasi saada, kinnitades, et tema keha töötab hästi ja et ta teab täpselt, kuidas laps probleemideta ilmale tuua.
14. Rahustavad, korduvad tegevused. Samad sõnad ja samad tegevused, mida iga tuhuga korrata, võivad naisele väga palju jõudu anda.
15. Taga rahulik keskkond. Kas tuled on liiga eredad? Kas müra on liiga palju? Kas uue vahetuse medõde on liiga kamandav või on tema konktreetsus just see, mida sinu partner vajab?
16. Pane mängima telekas või muusika. Üks minu sõber pani sünnituse ajal teleka mängima ning naist see aitas. Ainus häda oli selles, et see hakkas liigselt ka ämmaemanda tähelepanu köitma.
17. Lülita telekas või muusika välja. Minu esimene laps sündis NBA meistrivõistluste ajal ja nagu tellitud, mängis minu abikaasa kodumeeskond finaalis. Rääkisime selgeks, mida sünnituse ajal telekast vaadata võib ja mida mitte.
18. Sega vahele. Mõningad haiglas praktiseeritavad rutiinsed tegevused võivad sünnitust segada. Näiteks võib ülevaatuse aeg langeda täpselt sellele ajale, mil sinu partneril on uued tuhud algamas. Et sinu prioriteediks on su sünnitav naine, küsi õe käes, kas oleks võimalik see protseduur järgmiste tuhude vaheajani edasi lükata.
19. Rakenda tema kujutlusvõimet. Lase tal ette kujutada, et ta hõljub kaaluta olekus pilve peal või et tuhu on laine, millel ta sõidab. Või kirjelda talle mõnd ühist kallist mälestust või kohta. Võibolla tahad sellest temaga enne sünnitust rääkida, et teaksid ega näiteks mereteemaline jutuke temas hoopis iiveldust ei tekita.
20. Küsi õdedelt ideid. Sünnitusõdedel on palju kogemusi ja võibolla on see just mõni hea idee, millega nad sind aidata saavad.
21. Tuleta talle last meelde. Su naine võib olla unustanud, miks ta kõik seda läbi peab elama!
22. Ära katkesta oma tegemini, kui õde sisse astub. Sinu partnerit ei huvita, kas teda vaatab terve medõdede assotsiatsoon või mitte, tal on lihtsalt vaja, et sina tema kõrval oleksid.
23. Uuri, mis toimib. Vahel julgustavad õed oma patsiente kasutama kindlaid hingamismustreid või pressimeetodeid. Küsi oma partnerilt, kas see konktreetne asi töötab. Kui ei, pöördu viisakalt õe poole ja uuri, äkki oskab ta midagi muud soovitada.
24. Kuula naist. Kas ta kardab midagi? Kas miski segab teda? Adrenaliin võib tuhusid aeglustada või nendega kaasnevat valu suurendada.
25. Kiida tema tublidust. Sünnitus on väga raske ülesanne. Sulle võib kiitmine veider tunduda, aga võibolla on see naise jaoks ainus asi, mida ta kuulda soovib.
26. Naudi seda! Sünnitus on raske töö, kuid oma beebi ilmaletuleku hetk ei lähe sul kunagi meelest. Naudi selle hetke maagilisust.
Allikas: www.pregnancytoday.com

Lisa oma kommentaar