Lapsevanem

Hea une nipid väsinud emmele

Väljapuhanud, energiline ja valmis uue päeva tegemistele rõõmsalt vastu minema – see tunne on enamikule emadest vaid kauge unistus. Laste pärast öösel ärkamine; nende eest hoolitsemine, kui nad on järjekordse haiguse üles korjanud, ja üleüldine unetus mõjutavad meie enesetunnet väga suurel määral.
Unepuudus toob kaasa väsimuse ja pahuruse ning võib kokkuvõttes viia depressiooni tekkimseni. Ebapiisav uni pärsib organismi võimet ennast ravida ja taastada, nõrgestab seeläbi immuunsüsteemi. Käesolevas artiklis antakse nõu, kuidas laste kasvatamise, kodu korrashoidmise ja tööl käimise kõrvalt kehale ja vaimule vajalikku puhkust leida.
Tee kindlaks oma ööpäevane rütm
Meie kehal on sisemine bioloogiline kell, mille järgi kujuneb meie öö ja päeva tsükliline rütm. Seda kella reguleerivad mitmed hormoonid aga ka välised tegurid. Sisemise kella järgimine võimaldab meil oma energiavarusid maksimaalselt kasutada.
Probleem on selles, et käitumismustrite ja harjumuste najal on võimalik kella rütmi muuta, isegi kui see erineb organismi tegelikest vajadustest. Nii võime muutuda ööloomaks, isegi kui keha tahaks sellel ajal puhata. Õnneks on võimalik oma sisemist kella une- ja ärkamisharjumustega muuta.
Päeva parim aeg
Teada tõde on, et enamik täiskasvanuid vajab igal ööl kaheksa kuni kümme tundi und, kuid sellest veelgi tähtsam on see, millal me magama lähme ja millal ärkame.
Võrdle näiteks seda, kui lähed magama kell 2 öösel ja ärkad kell 10 sellega kui lähed magama kell 10 ja ärkad kell kuus. Enamik meist on pärast 8-tunnilist und kell kuus ärgates energilisemad kui kell 10 tõustes, mis võib viia selleni, et normaalse energiataseme saavutame alles pärastlõunaks.
Kokkuvõttes on parem varem voodisse minna, sest see sobib paremini meie keha ööpäeva rütmiga. Õige magamaminekuaeg sõtlub inimesest, kuid üldreeglina võiks seejääda õhtul kella 9 ja 11 vahele.
Unerutiin on olululine ka täiskasvanutele

Majapidamistööd, sisseostude tegemine ja pesemata pesu võivad oodata – viska jalad korraks seinale ja taastada oma energiavarusid.

Teame, et lapsed magavad kindla unerutiini korral paremini. Sama tõde kehtib ka täiskasvanute puhul. Kuidas peakski olema võimalik koheselt uinuda, kui oled vahetult enne voodisse vajumist tegelenud töötegemise, seltsielu või muude ülesannetega?
Tekita endale magamaminemisrituaalid, mis aitavad vaimselt ja füüsiliselt rahuneda ja end sügavaks uneks ette valmistada. Teadlikult uneks valmistumine aitab ennetada keset ööd ärkamist, mis omakorda tagab kvaliteetsema uneja võimaldab paremini välja puhata, ning aitab päevale rahulikult joone alla tõmmata.
Parema une nimel:

  • Vähenda õhtusel ajal kodus tulesid ja üldist valgust
  • Loobu hilisõhtusest telekavaatamisest
  • Joo tass rahustavat taimeteed (nt kummeli)
  • Märgi oma mõtted päevikusse üles
  • Leia raamat või lektüür, mis võimaldab sul end päevaprobleemidest välja lülitada ja aitab vaimul puhata.

Magamistuba olgu hubane

Lisaks unerituaalidele soodustab und rahulik keskkond. Nende tubade kõrval, kus võtame vastu külalisi, pööratakse magamistoale lubamatult vähe tähelepanu.
Mõtle läbi, kuidas saaksid kujundada magamistoast hubase, puhkust ja taastumist soodustava koha.
Asenda teleka ja arvuti maheda muusika ja kõlaritega, et saaksid nautida head muusikat. Kaunista seined rahustavalt mõjuvate piltidega. Soeta kvaliteetne tekk, padjad ja voodipesu.
Sule silmad ja kujutle ette hotellituba mõnusas spaas, ning oma lemmik hommikusööki. Neid asju võib olla üllatavalt lihtne imiteerida. Äkki on asi toa puhtuses, seinte värvis või sisekujunduse stiilis? Juhindu oma magamistuba kujundades nendest tunnetest.
Energiaröövlid

Vaata üle oma kofeeiini ja suhkru tarbimine. Igaüks reageerib neile erinevalt, kuid kohvi ja suhkur on nagu energialaen. Rahalises mõttes on teada, et päevast-päeva laenatud rahast elamine ei ole tulus, sest viib majandusliku läbikukkumiseni. Täpselt samamoodi ei ole tark energia saamiseks toetuda igapäevaselt kofeiinile ja suhkrule, sest selle eest peab meie keha lõpuks lõivu maksma – enamasti läbipõlemise, haiguse, unehäirete ja vaimse stressiga.
Ära ole enda vastu karm

Tuleb aru saada, et ükski alternatiivmeetod ei taga seda unekogust, mida tegelikult igapäevaselt vajame. Erinevate kohustuste vahel manööverdades tuleb ikka ette päevi, kus peame hakkama saama, kuigi pole öösel piisavalt maganud. Sellistel päevadel käi oma energiavarudega eriti hoolikalt ümber ja kasuta iga võimalust puhata. Ühe lapse vanemana võid proovida varianti tukastada päeval koos lapsega. Samuti tuleks endale natukene puhkust anda – ole enda vastu hea ja ära üle pinguta.
Majapidamistööd, sisseostude tegemine ja pesemata pesu võivad oodata – viska jalad korraks seinale ja taastada oma energiavarusid. Usu, su pere on sulle tänulik – puhanud emme on palju toredam kui väsinud, pahur ja kõigi peale karjuv ema.
Allikas: www.kidspot.com/ Tõlge: Tiina Luht

Lisa oma kommentaar