Sünnitus

Kuidas ennast ise sünnitusel aidata

Oluline on leida toetav tugiisik.

Kindlasti on sul kogemusi, kuidas vihaga toime tulla. Et üldse täiskasvanuks saada, ongi vaja teatud määral valusaid hetki üle elada. Meenuta, mida sa intuitiivselt valu leevendamiseks teed ja tea, et kõigest sellest võib ka sünnitusel abi olla.
Kas sa:
• Võtad kaissu soojaveekoti
• Kasutad jääkotti
• Pikutad pimedas toas
• Masseerid valutavat kohta
• Kuulad muusikat
• Liigud rahutult ringi
• Puhkad
• Lased lähedastel enese eest hoolitseda
Kodus sünnitades saad tuhusid leevendada just sellisel viisil, nagu sulle mugav on. Haiglas pead jääkoti või tulede kustutamiseks pöörduma oma sooviga personali poole. Tee seda!
Räägi oma ämmaemanda ja tugiisikuga nii raseduse jooksul kui sünnituse ajal ning anna neile teada, kuidas nad saavad sind aidata.
Lõdvestumine

Paljud naised tunnevad sünnitusega kaasneva valu ees suurt hirmu. Sünnituse ajal võib see hirm sinus pinget tekitada ja seega ka valuaistingut suurendada. Õppides lõdvestuma vähendad pingeid ja teed sünnituse kergemaks nii endale kui oma beebile.
Lõdvestumine on hea sulle, sest:
• Olles lõdvestunud, säästad sa energiat
• See tagab emakas piisava verevarsutuse. Kui oled pinges ja hirmul, arvab keha, et ta peab millegi ohtliku eest põgenema ning suunab vere käe- ja jalalihastesse, et sul oleks jõudu ära joosta
• Rahulikuks jäädes saad paremini suhelda oma ämmaemanda ja tugiisikuga
Lõdvestumine on hea beebile, sest:
• Lõdvestununa hingad sa rahulikult ja beebi saab piisavalt hapnikku
• Sinu emakas töötab efektiivsemalt, aidates seega ka beebil kiiremini sündida
• Oled pigem ergas kui väsinud ning seega ka võimeline kogu oma tähelepanu sündinud beebile suunama
Lõõgastumise kohta saad rohkem teada emade koolist, kuid ka seal käimata võid proovida alljärgnevaid soovitusi, mille järgimine aitab sünnitusvalusid leevendada.
Tugiisik

Ole tugiisiku valimisel hoolikas: vajad kedagi, kes verest välja ei lööks ning oleks võimeline sind julgustama, turgutama, toetama ja olema sinuga nii füüsiliselt kui vaimselt kuni lapse sündimiseni. Selleks inimeseks võib olla sinu partner, ema, õde, või sõber.
Võid kaaluda ka mitme tugiisiku kaasavõtmist, kuid sellisel juhul pead arvestama sünnituspalati suurusega. Anna oma tugiisikule mõista, mida sa temal sünnitamise ajal eeldad ja ootad. Veendu, et tal oleks aimu, mis sünnitusel juhtuma hakkab, milline on haigla ja mis tingimustel oled sa valmis varem arstiga kokkulepitud otsuseid muutma.
Asendid
Sünnituse alates püsi liikuvana, sa ei pea voodise heitma. Küllaltki kindlalt on sul liikudes ja asendeid vahetades mugavam.
Proovi:
• Seista ja toetuda tooliseljale, lauale või voodile (haiglavoodid on tavaliselt hüdraulilised ning neid saab üles-alla liigutada)
• Põlvitada ja tooliseljale või tugiisiku põlvede toetada (põlvitamise võib mugavamaks muuta padi; hoia ühte patja ka istumise all, et saaksid puhata)
• Põlvitamine või sünnituspallile toetamine (küsi ämmaemandalt, kas neil on see olemas)
• Tualettpotil istuda – oled asendis, mis avab vaagna ja teeb lapsele ruumi
• Neljakäpukile laskuda (väga hea asend seljavalude leevendamiseks)
• Vasakul küljel lamada
Kui asend enam tuhusid ei leevenda, proovi asendit muuta. Kui oled liigutamiseks liiga väsinud, palu ämmaemanda või oma tugiisiku abi.
Hingamine

Enamik hingamistehnikaid keskendub hingamise kontrollimisele, mille edu võti peitub korralikult väljahingamises.
Kui oled pinges ja hirmunud, muutub hingamine õhu ahmimiseks; see on pealiskaudne ja välja hingates jääb õhk sul kurku kinni. See muudab sind uimaseks ja sa ei suuda enam valu kontrollida.
Proovi hingata ühtlaselt ka tuhude ajal. Sisse hinga nina ja välja suu kaudu. Välja hingates lase õlad alla ja lõdvesta keha. Proovi säilitada rütmilist hingamist ning pea meeles, et iga tuhu läheb mööda ja enne järgmist on sul võimalus puhata.
Massaaž

Võid avastada, et teatud kohtade masseerimisest on valu leevendamisel abi. Enamik naisi tunneb tuhusid selja alaosas.
Palu oma tugiisikul:
• Kasutada oma peopesi ja pressida tugevalt vastu selgroogu selja alaosas, tehes väikesi ringjaid liigutusi
• Kasutada pöidlaid ja masseerida kummaltki poolt selgroogu
• Masseerida sinu õlgu aeglaste ja tugevate liigutustega. See aitab kergemalt hingata.
• Masseerida piki selgroogu, esmalt ühe käega ja siis teisega, et aidata sul lõdvestuda
Tuhusid võib leevendada ka see, kui kujutad ette, kuidas emakakael avaneb ning laps allapoole liigub. Samas võid mõtted sünnituselt üldse eemale viia ja rännata mõtetes mõnda erilisse paika, mis on turvaline ja rahustav – võibolla mere äärde, aeda või oma magamistuppa.
Vesi

Vesi on suurepärane valuleevendaja. Mõtle, kui tihti käid sa vannis või dushi all pelgalt lõõgastumise eesmärgil; vannisolek lubab sul viibida omaenda maailmas, kuhugi keegi teine ei pääse. Dushi võid kasutada tuhudele vastupidise survena.
Kui haiglas on olemas sünnitusvann, võid kasutada seda valuleevendaja ja sealt sünnitamiseks välja tulla, aga võid ka vette jäädagi ja lapse vannis sünnitada.
Kui haiglas on sünnitusvann, võid kasutada seda valuvaigistina ja sealt sünnitamiseks välja tulla, või võid vanni jääda kuni laps on sündinud.

Lisa oma kommentaar