Kuidas lapsega rääkida ja tegeleda?
- Jälgige lapse tähelepanu ja rääkige sellest, mida laps jälgib.
- Vasta alati lapse kõnele.
- Rääkige selgelt, lühikeste lausetega.
- Ära kiirusta, pigem vähem kui rohkem.
- Ära treeni last ega püüa teda testida, laps areneb omas tempos.
- Usalda oma last ja loo soodne keskkond.
- Tee asju, mis sulle endale meeldivad.
Lugemiseelduste kujunemine:
Selleks, et laps lugema hakkaks, on vajalik lugemiseelduste kujunemine. Mõned soovitused, milliseid valdkondi arendada, et laps hakkaks lugema:
- Kõne kuulamine ( riimid, salmid, luuletused)
- Peenmotoorika areng toetab kõne arengut
- Üldmotoorika: ronimine, tasakaal
- Vaimne ja intellektuaalne areng- laps saab maailmast aru, võime mõista teksti
- Sotsiaalne areng: laps saab aru, kes ta on, millised on suhted
- Kogemus raamatuga, võimalus näha tähti ja raamatuga tegeleda
- Häälikute õige nimetamine (t mitte tee, r mitte err jne)
- Motivatsioon hakata lugema (vanemate eeskuju, suur õde loeb ees, huvitavad raamatud jne) Vanem saab ise tekitada, mis on tema enda motivatsioon lugeda? (film ja siis raamat, arvuti ja raamat)
Lugemiskeskkond kodus:
- Üks pehme nurgake, kus on padjad, vaip, tugitool
- Raamatud on eksponeeritud (lapse silmade kõrgusel), raamaturiiul, aknalaud, riidest tehtud taskud
- Seintel on pilte, tähti, numbreid
- Kirjutamise ja meisterdamise vahendid
- Tahvel, magnettahvel tähtedega,
- Valgustus
Milline raamat on minu lapse jaoks hea ja sobiv?
- Kõige olulisem, et raamat meeldib lapsele (usalda oma last, tema teab paremini, mis on hea ja ta leiab igas raamatus endale sobiv)
- Vahelduse pakkumine
- Eale vastav
- Füüsiliselt sobiv, et laps ega vanem ei peaks kartma, et raamat läheb katki
- Ilusad pildid
- Ilus keel
Mida saab raamatuga teha?
- Alguses laps lihtsalt vaatab ja katsub raamatut suuga (sobivad riidest krõbisevad raamatud ja raamat peaks olema samasugune mänguasi nagu kõik teised)
- Siis hakkab laps raamatut vaatama, vaatama pilte, tunneb ära tuttava (õun. Auto, nukk) vältida küsimuste küsimist ja jutustada lapsele seda, mida laps jälgib), pöörab lehte,
- Edasi näeb laps juba piltidelt rohkem ja ta hakkab nautima ema või isa juttu pildi kohta. Väga oluline, et raamatud on alati kättesaadavad.
- Kui lapsele on räägitud ja jutustatud ja ei ole pidevalt küsitud, siis ta hakkab nautima ka lugemist.
- Vanemad loevad lapsele ette
- Loeme raamatut ja joonistame koos pildi ja räägime pildist (aitab lapsele teksti paremini mõista)
Lugemismängud
- Täheklotsid ja tähekaardid
- Liiva peale tähtede joonistamine
- Naljakate tähtede joonistamine
- Tantsud tähtedega
- Mis tähega sõna algab?
- Mis sõnad algavad .. tähega?
- Millega lõppeb, sellega algab, Silmaarst
- Detektiiv, Salakott, Koomiksid jne
- Liikumismängud: Lennukite viskamine, pallide viskamine, tähetopsid, loositähed
- Kodused mängud: poenimekirja koostamine (kirjutan ja poes loen), silditamine (kleebime asjadele nimed, siis ajame segamine), märkemete jätmine teistele,
- Töölehed
Veel nippe, et lugemiseeldused kujuneksid:
- Lugude kuulamine kassetilt ja raamatu vaatamine
- Mängult lugemine (väikesed lapsed loevad mängult ette)
- Enne magamist ettelugemine(pidevalt samade lemmikulugude lugemine)
- Kui loete loo ära, siis küsimused stiilis: mis sulle meeldis, mis ei meeldinud, mis oleks saanud kui, millise lõpu oleksid sina teinud jne…
- ise raamatute meisterdamine
- näidendid (näpunukud, nukud, kostüümid)
- laps joonistab ja räägib oma joonistusest, vanem paneb lapse jutu kirja ja loeb selle ette-laps kuulab
- kui laps teeskleb kirjutamist, siis huvituge, mida ta kirjutab, see innustab last
Kui laps juba loeb:
Lapsed hakkavad lugema väga erinevalt alates 4 kuni 7-8 välja. See ei ole tähtis, millal ta hakkab lugema! Tähtis on, et laps mõistaks kõnet, et kõne areneks ja et tal oleks huvi raamatute vastu. Ei tohi last treenida lugema- see on kindel viis, kuidas laps ei hakka efektiivselt lugema!
Toetada tema huvi, pidevalt vaadata, et tal oleks eakohast ja huvitava lugemist.
Rääkida pidevalt temaga loetust, sest see on ainuke viis, kuidas lapse lugemisoskus areneb (tähtede kokkulugemine ei tähenda lugemist, vaja on mõista sisu). Mida sa lugesid, mis sulle meeldis, mis oli huvitav, joonista sellest pilt jne. Kui laps ei saa aru loetust, siis veidi lihtsamaid tekste, rohkem pilte.
Mitte ülekiita last- ta on nii tubli, ta ammu loeb juba! Tekitab lapses tunde, et see on ülioluline, püüab liiga palju või loobub, sest ta juba on hea.
KOKKUVÕTTEKS OLULINE:
- Jälgi oma lapse arengut ja räägi temaga sellest, millele ta on keskendunud
- Ära küsi, testi ega treeni oma last
- Mängi, räägi, jutusta ja kuula oma last!
- Ole eeskujuks, aga ära teeskle!
- Loo koju sobiv lugemiskeskkond
- Mängi lapsega lugemismänge (lapse jaoks on need tavalised mängud)
NAUDI AEGA KOOS OMA LAPSEGA!
2 kommentaari
Pingback: Sinu lapse akadeemilised saavutused olenevad ka vanusevahest noorema õe-vennaga | Perekool
Pingback: Eesti Lugemisühingu eksperdid soovitavad: beebi ja raamat | Perekool