Beebi

Alla kaheaastased lapsed ei tohiks televiisorit vaadata

Kõige paremini õpivad lapsed inimestega suheldes. Foto:Internet

Ameerika lastearstid uuendasid eile Bostonis toimunud konverentsil oma ametlikku poliitikat taunida alla kaheaastaste laste elektroonilise meedia tarbimist, muutes oma seisukohta veelgi radikaalsemaks. AAP (American Academy of Pediatrics) soovitab alla kaheaastaste laste vanemail tunnistada, et televiisor avaldab nende lapsele halba mõju ja loobuda teleri kasutamisest mugava lapsehoidjana.
AAP avaldas esmakordselt oma ametliku seisukoha alla kaheaastaste laste meedia tarbimise kohta aastal 1999. See oli ajal, mil vastaval teemal tehtud uuringuid oli vähe, kuid AAP seisukoht oli juba tollal tauniv, osutades võimalike negatiivsete mõjude rohkusele ja positiivsete kasutegurite vähesusele.
Uued uurimistööd toetavad AAP soovitust näidata lastele arvuti- ja teleriekraani nii vähe kui võimalik ja võimaluse korral üldse mitte.
Tänaseks on rohked uurimistööd aidanud mõista, kuidas lapse aju areneb ning millised on parimad meetodid lapse õppimise ja arengu toetamisel. Kuna teleri vaatamine on selles vanuses laste puhul USAs niivõrd laialdaselt levinud, otsustas AAP teemale rohkem tähelepanu osutada ja avaldada ametlik juhend, mida kuni kaheaastaste laste vanemad peaksid järgima.
Artiklis avaldatud olulisemad seisukohad vastasid neile küsimustele nii:

  • Paljudele müüdavatele videoprogrammidele on toote parema turustamise nimel kleebitud silt “õpetlik” või “arendav”, kuid teaduslikud tõendid nende toodete harivuse kohta puuduvad.
  • Mängimisele pühendatud aeg on lapse arenevale ajule märksa väärtuslikum kui elektroonilise meelelahutaja pakutav. Mängimine arendab laste motoorikat, nad õpivad loominguliselt mõtlema, probleeme lahendama ja arutlema. Ise mänge leiutades õpivad nad ka end ise lõbustama.
  • Kõige paremini õpivad lapsed inimestega suheldes. Suhtlemine inimeste, mitte ekraanidega, on arenguks väga vajalik.
  • Vanemad, kes vaatavad televiisorit või videoid lapsega koos võivad suurendada lapse võimet mõista programmi sisu, kuid elavas esituses nähtu ergutab laste mõistust rohkem kui televiisorist vaatamine.
  • Vanemate televisiooni tarbimine mõjutab keskkonda, milles nende laps viibib. See hajutab vanemate tähelepanu ning vähendab lapse ja vanema vahelist suhtlust. Mängiv televiisor võib ka last mängimisel ja tegutsemisel segada.
  • Teleri vaatamine enne magama minemist kahjustab laste uneharjumusi, mis omakorda mõjutab nende meeleolu, käitumist ja õppimist.
  • Palju aega elektroonilise meelelahutuse seltsis veetvad väikesed lapsed riskivad hilisema kõnearenguga.
Refereeritud: www.err.ee